Thursday, September 23, 2010

jujur...

Perkataan yg senang disebut tapi agak susah nak ditunaikan......lagi-lagi bagi manusia yg mcm kita nie.....untuk pasangan xkira suami ngan isteri or ngan anak2..........kadang dlm x sedar kita buat dosa tanpa ade perancangan dan sedar...........
Al kisah semalam aku berbicara ngan seorang teman.......perwatakan agak menarik bagi siapa sahaja yang melihat........secara klinikal nya....dia adalah seorang perempuan.......kebetulan terserempak.....aku ajk dia datinx ngan aku.......lepak minum sambil menghirup udara panas tghari.......untuk dijadikan cerita.......tgh2 lpk semlm......seseorg menghubungi dia.......Cuma cara yang dia jwb agk pelik r......umpama seakan berbisik.........aku cuma wat xpaham je la.......konon2 control macho xnak amek ‘port’.....walaupun selalunya sifat ingin tahu tu selalu sgt menyebelahi ku.......setel je dia bicara........aku pown minx diri sbb nak cari barang......menyambung semula tugas yg terbantut sbb nak datinx ngan awek orang nie........kowtla klu ade ngan awek.....con4rm meti xdpt nak lpk boraknye.......cam biasa........awek jelez.....xpown si membe tadi xde masa.....kononnye......trapi ngkorg pembaca meti tau ape sbb dia xnak lpk minumkan.......erm........smabung balik cite tadi........mgkin sbb dia rasa bersalah......dia ckp kat aku.......yg call tadi tu bf dia.........so aku xjadi r nak angkat punggung........umpan da kene r kiranye ni.......sifat ingin tahu makin memuncak lagi ketika tuh.........kalah mami jarum dlm filem tv3 klu x silapo aku tym raya ari tu........dengan nada nak cover....aku pown btau la xpe......aku memahami.......then the story began........dia ckp.......bf dia seorg yang baek.....dat’s why dia syg laki tuh........bertanggungjwb.....ambil berat.......sume yg baek2.....Cuma dia ckp kdg2 dia xtahan dgn sifat dia.........seperti mengongkong........sume benda xbuleh.......lagi2 nak berkawan dengan lelaki........walaupun budak laki tuh tahu yang teman aku ni sebenarnye tomboy time sekolah dulu.........Cuma dia ckp akhir2 nie budak laki tuh melampau ckit r........sampai bile dia kua p soping ngan kwn2 pown dia ckp teman aku nie dok men mata ngan bf kwn teman aku nie.......betul ke ayat aku nie.......walaupun tym tu dia ade.......tgn xpenah lepas walaupun dok jln2 dlm soping complex........walaupun tau 99% kebarangkalian untuk mengalami kecederaan akibat jatuh tu tipis.........sanggup berpimpin tgn xmau untuk lepaskan.......yg blakang tu aku tambah.......saje nak bagi sedap cerita.........hehehehe............



So sebagai seorg teman.....aku pown ckpla.....mgkin sbb ngko ni cantik sgt kowt.......psl tuh dia takowt......aku cuba r suggest kat dia untuk cuba berbincang......talk bebaik ape yg dia rasa........xsempat nak abis nasihat.......dia tros smash kat aku......soalan dia berbunyi begini........bukan ke lelaki itu amat sukar untuk mengaku bahawasanya mereka itu egois.....?tersentap mak nox dgr soalan dia........demi tidak menambahkan kecelaruan masa itu........aku cuba untuk bersifat diplomasi........mengakui kata-kata dia itu benar.........tiada lain melainkan benar.......jadi terhindar skit sifat egois seperti yang dinyatakan tadi hanya pada aku......hehehehehe........aku cuba tenangkan dia lagi........penah x beritahu kat dia seJUJURnya ape yang berlaku.........dia ckp dah.....tapi bdk laki tu xleh terima.........then persoalan ku......klu kua ngan membe2 laki zaman sekolah dulu camne.....?sekali lagi soalan terkena kat aku.......bukankah sume org lebih suka dgr penipuan dari kejujuran.....?nak dengar ape yang enak ditelinga dari memikirkan maksud or penjelasan yang ingin disampaikan......erm......sepatutunya aku lpk ngan dia sekejap je......tapi jadi lama........lama sgt da aku xjumpa dia since dari sekolah dulu......mcm lepas rindu plak dia kat aku......sume benda dia cite..........aku Cuma dapat doakan dia bertemu dengan org yang lebih baek dan terbukak pintu hati dia menerima org lain........er..........lupa nak sambung cite tadi..........lepas soalan tuh kua.......aku tanye kat dia ape yg dia buat skang nie........xpecialy bila dia kua ngan kawan-kawan dia.........she’s jus answer......depends.......salunya aku tak beritahu.......dan aku lebih senang menipu.......sbb bila aku jujur dia marah2 kat aku.....then aku akan rasa memberontak......kene jiwa aku kental time tu aku xrasa pape.......kene mud aku swing.....alu rasa bersalah sangat..........semenjak aku kwn ngan dia......aku ilang ramai kawan.......sume xnak kua ngan aku..........even kadang-kadang alasan diorang tak munasabah lansung pown.......tapi aku tahu kawan-kawan aku.......mgkin diorang da tau status aku diorg xnak kacau.......baik kawan-kawan laki or perempuan....tapi yang kau pasti diorang xnak aku rasa bersalah atau spoilkan masa hepi diorg bila ada aku.........mana tak nya.........bila dia tpon aku time aku ntgh lpk ngan kwn2 aku........muka aku mesti berubah.......sifat aku usah cakapla............sume pown naik menyampah.............yang pastinya aku mesti kene marah.............so......kawan2 mana yang tahan nak ajk aku lepak.........macam ngko buat tadi.......tgk muka aku berubah......ngko pown nak blah kata cari barang.......kan....?tetibe soalan menyinggah masuk.........sedang aku asyik khusyuk dan tawadduk mengdgr cerita dia tadi..........aku btau salah......aku menipu lagi r salah....klu sok dia dpat tau......mati aku......ni kang lpk ngan ngko silap2 dia tau......mesti kene marah...........aku ingat perempuan je mcm tuh........jelous xtentu pasal.........ish.....jadi tomboy salah......jadi perempuan salah.........sory.........xnak jadi tomboy dah........erm......seakan mengetahui bahawa aku nak memangkah kata dia.....dia ngaku awal.........ini antara isi kandungan yang dapat aku ceritakan.......Cuma yang menarik perhatian ku......kejujuran itu.........



Secara amnya kita dididik untuk jujur dalam segala benda yang kita buat........seperti hadith nabi yang ku dengar.......mohon maaf jika salah.......katakanlah kebenaran walaupun ia pahit......dalam erti kata lain.....berbuat jujurlah walaupun ia sukar.........Cuma dalam konteks cerita ni.........pelbagai persoalan timbul.........seandainya kejujuran diluahkan........pergaduhan pasti akan tercetus...........pergaduhan tuh memulakan sifat benci dan akhirnya mengundang kepada perpecahan..........silaturahim tuh xwujud lagi selepas kejujuran tuh diluahkan.......kebarangkalian itu tggi untuk berlaku...........tapi seandainya menyembunyikan perkara sebenar....atau secara kasarnya dikenali sebagai penipuan secara halus.......dia dapat menyelamatkan keadaan.........tiada pergaduhan.....silaturahim masih berlaku.........tiada sifat benci........tapi rasa bersalah tu terus menyelubungi diri sampai bila2............ apakah yang terbaik untuk dilakukan...........?sedarkah kita sering melakukan penipuan.........jujurkah kita pada ibu, ayah, isteri, anak2,rakan2, kekasih, majikan............jujur pada tuhan........jujur pada diri sendiri.......JUJUR......

No comments:

Post a Comment