Wednesday, October 27, 2010

rindu.....

Ramai org cakap rindu tu satu nikmat....bagi aku rindu tu satu penyakit......benarkah?


semalam waktu lepak dengan kawan-kawan.....ada salah seorang dari kami terpacul dengan kata rindu ini......cuma mungkin dalam keadaan yang tergantung sedikit....."aku rindula dengan ngkorang....lama sangat aku xlepak dengan ngkorg nie......aku lebih rindu kalau ngkorg sume ni ajak aku p lepak camping..." terdetik hati ku dimanakah rindu ini sebenarnya......adakah merindui kami atau merindui camping...secara amnya, rindu itu umpama manifestasi kepada sesuatu yang diluar fikiran untuk dizahirkan......seperti mana maksud rindu yang tertulis didalam kamus dewan bahasa edisi 2 dan 3......rindu=sangat ingin atau hendak bertemu..
Untuk dijadikan cerita.....sewaktu memandu ke ofis pagi tadi.....stesen radio ada memainkan sebuah lagu.....mengingatkan aku kembali sesuatu dan seseorang yang pernah bersarang dihati aku ini......seringkali setiap pertemuan aku lagu ini kedengaran dihalwa telinga......walaupun dia hanyalah seorang rakan karibku......tapi boleh dikatakan setiap pertemuan pasti lagu ini berkumandang.....macam disuruh-suruh pulak stesen radio memutarkannya....semacam ada suatu perasaan menyelubungi diriku pagi tadi......boleh dikatakan sehingga kesaat ini masih lagi perasaan ini mengganggu 'mood'ku........adakah ini dipanggil rindu......?inikah rindu......?kenapa menyakitkan......?orang kata rindu ini nikmat......tapi kenapa aku rasa sakit......?kadang-kadang ketawa kecil bila memikirkan rindu ini......sedih pun ada jugak.......tapi mungkin bukan pada rindu.....tapi pada apa yang telah berlaku......
Rindu....Rindu.......salahkah rindu itu hadir.....?mengapa perlu rindu.....?
erm......
petikan dari kamus dewan nie......pantun peribahasa......
jangan suka menganyam nyiru,
nyiru dibawa dari buncit,
jangan suka menanggung rindu,
rindu dibawa jadi penyakit.....

No comments:

Post a Comment